04/jul
happening
Published in post

Het Betekenisplein, een nieuwe en vernieuwende area

Vorig jaar bedachten we het Schrijverscafé, dit jaar het Betekenisplein! Een heel nieuwe en vernieuwende area. Hoe zinvol en hoe gaaf!?

 

Wij als organisatie worden hier super blij van, omdat het zo mooi aansluit bij ons gedachtengoed en intentie. Het verlangen een bedding te zijn – waarop dit soort initiatieven zichzelf kunnen laten zien – krijgt steeds meer vorm.

Het Betekenisplein is een co-creatie met Kees Klomp, een man met een droom… een Boedhistische levensovertuiging, een achtergrond in de reclame en schrijver van o.a het Handboek voor Betekenisvol Ondernemen. Onlangs was Kees nog in de Tegenlicht uitzending over De Betekeniseconomie.

Door deze Purpose People een plein op de Happening te geven willen we bijdragen aan een beweging waar wij geheel achter staan en waar we zelf met Hembrug Happening ook al jaren mee bezig zijn. Het Betekenisplein is een plek waar je kunt luisteren naar de mensen achter betekenisvolle bedrijven met een maatschappelijke oriëntatie. Een Plein waar verteld én beleefd wordt. Portretten en presentaties. Met het doel om andere mensen te inspireren en te motiveren. Deze maand stond in het magazine The Optimist een inspirerend en helder artikel over maatschapwij.nu

In de betekeniseconomie zal de focus niet langer zo veel mogelijk op geld en winst liggen, maar zo veel mogelijk op maatschappelijke meerwaarde (geluk). Dit past bij de behoefte aan meer zingeving en betekenis in het werk. Mensen willen graag werken bij bedrijven die het beste met de mensheid voor hebben. Kees: ‘Het is vooral een vurige wens waarvan ik geloof dat die werkelijkheid wordt.’ Er zijn steeds meer voorbeelden in ons land te vinden, zoals Buurtzorg, De Verspillingsfabriek, Tony Chocolonely, Fairphone en Marqt. Deze organisaties hanteren een compleet nieuw businessmodel, waarbij winstmaximalisatie niet centraal staat. Ze kenmerken zich overigens ook door het feit dat het de oprichters bloed, zweet en tranen heeft gekost om tegen het bestaande op te boksen. Klomp: ‘Helaas gaat aan iets nieuws lijden vooraf, maar zij bewijzen hoe het beter kan.’

Meer weten over De Betekeniseconomie en Kees Klomp, onderstaand een aantal links:

happening

Comments are closed.